Inloggen is veranderd

Lees hier wat dit voor jou betekent.

Bibliotheken en overheden slaan handen ineen: Samen naar een lezend, lerend en digitaal vaardig Nederland!

Gepubliceerd op: 14 oktober 2024 11:41

Iedereen in Nederland moet kunnen lezen, digitaal mee kunnen doen en zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. Hier gaan bibliotheken en overheden ook de komende drie jaar voor werken. Dit is vastgelegd in het nieuwe Bibliotheekconvenant voor 2024-2027, dat donderdag 9 oktober werd ondertekend. Eén van de plannen is om te onderzoeken of alle kinderen automatisch lid kunnen worden van de bibliotheek. De ondertekening vond plaats tijdens een werkbezoek van minister Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aan het Huis van de Stad in Rijswijk.

Samenwerken aan drie maatschappelijke doelen

Het convenant draait om drie maatschappelijke doelen: Geletterde samenleving, Participatie in de digitale wereld en een Leven lang ontwikkelen. Het is ondertekend door het ministerie van OCW, het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Koninklijke Bibliotheek (KB), de Stichting Samenwerkende POI’s Nederland (SPN) en de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB).

Een bibliotheek die midden in de samenleving staat

De bibliotheek is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een plek om boeken te lenen. Het is een centrale plek in de gemeenschap waar mensen, jong en oud, hun vaardigheden kunnen ontwikkelen en een volgende stap kunnen zetten, ongeacht hun achtergrond. “Bibliotheken helpen mensen vooruit in onze samenleving. Ik wil daarom dat de bibliotheek letterlijk en figuurlijk midden in de samenleving staat. Deze afspraken helpen daarbij,” aldus minister Bruins (OCW).

Inzetten op jongeren, onderwijs en programmering

Wat houden deze afspraken precies in? Klaas Gravesteijn, directeur van de VOB (Vereniging van Openbare Bibliotheken), weet het goed in woorden te vatten: “Met de afspraken zetten we stappen om de maatschappelijke impact van de sector nog groter te maken. Het convenant geeft richting voor waar we de komende jaren als sector mee aan de slag gaan. Concreet willen we nog meer jongeren bereiken, de samenwerking met het onderwijs versterken en de programmering rondom democratie en burgerschap uitbreiden.”

Een trend die zich voortzet

Bibliotheek Katwijk heeft zich de afgelopen jaren al hard ingezet om deze plannen uit te voeren. Daarbij is het een trend die zich voortzet. Zo stond het jaar 2023 in het teken van ‘het jaar van de jongeren’, waarbij er door middel van een jongerenpanel werd gebrainstormd over passende programmering en is er met behulp van de Rabo Clubsupport een fijne jongerenhoek gecreëerd. Ook zijn er inmiddels al 23 scholen met een Bibliotheek op school (dBos), waarvan de eerste tien jaar geleden is geopend, en is er nauw contact tussen leesconsulenten van de bibliotheek en leescoördinatoren van scholen om bij te dragen aan leesbevordering en taalontwikkeling. Wat betreft democratie en burgerschap zijn er regelmatig interessante lezingen bij te wonen, stimuleert en programmeert Bibliotheek Katwijk initiatieven als The Living Library en is er in vestiging Hoornes/Rijnsoever een drukbezocht digiTaalhuis waar je allerlei gratis spreekuren kunt bijwonen en Nederlands kunt leren. Ook als de bibliotheek per 1 januari fuseert in Stichting Planck, zal er ook op deze punten ingezet blijven worden.

Hoe nu verder?

Het nieuwe convenant loopt tot september 2027. Alle betrokken partijen komen minimaal één keer per jaar samen om de voortgang te bespreken en de acties te evalueren. Dit gebeurt op initiatief van de minister van OCW. De KB, SPN en VOB gaan de afspraken vertalen naar concrete acties in een vernieuwde Netwerkagenda. Een geactualiseerde versie hiervan wordt begin 2025 verwacht.

Lees hier het convenant