Bibliotheek Katwijk is tweede Best Presterende Bibliotheek van Nederland

Gepubliceerd op: 21 december 2023 09:44

Ieder jaar wordt er, op basis van de jaarlijkse bibliotheek benchmark van de Koninklijke Bibliotheek, door 'bestuurssecretaris' Mark Deckers van Rijnbrink bepaald welke bibliotheken in de top 20 van ‘Best Presterende Bibliotheek van Nederland’ komen. Dit jaar is Bibliotheek Katwijk op plek twee van de top 20 geëindigd en mag zij zichzelf met trots de bijna Best Presterende Bibliotheek van Nederland noemen.

De Best Presterende Bibliotheek

De Best Presterende Bibliotheek is een jaarlijkse meting (ook wel de Deckers-index genoemd) op basis van een ranking van vijf categorieën: het aantal uitleningen per lid, het percentage leden, het aantal bezoeken per inwoner, deelname aan activiteiten per inwoner en de samenwerking met scholen. Bibliotheek Katwijk is in de laatste telling opgeklommen van de elfde plaats naar de tweede plaats. In totaal telt Nederland 137 bibliotheekorganisaties die samen circa 900 locaties open houden.

Het oordeel

Mark Deckers, bestuurder van Rijnbrink en samensteller van de top-20 Best Presterende Bibliotheken van Nederland, gaf Bibliotheek Katwijk een mooi compliment: “De bibliotheek Katwijk moet eigenlijk aan het rijtje Katwijkse kroonjuwelen worden toegevoegd. Want onder de bezielende leiding van directeur Jan Klerk en zijn team wordt er al jaren gebouwd aan puik bibliotheekwerk. Zo was Katwijk één van de pilotbibliotheken voor de informatiepunten Digitale Overheid.” Ook de organisatieverandering en de stappen richting nieuwe huisvesting bleven niet onopgemerkt. “Het feit dat Bibliotheek Katwijk zo goed presteert mag de gemeentelijke politiek uitdagen om goede vervolgstappen te zetten. Want dat deze bibliotheek in staat is tot grote dingen toont deze index wel aan,” aldus Deckers.

Beste Bibliotheek van Nederland

Bibliotheek Katwijk heeft dit jaar ook een eervolle nominatie gekregen voor de titel van Beste Bibliotheek van Nederland 2023. Dit is een initiatief van Bibliotheekblad en wordt op basis van jury- en publieksstemmen bepaald. Met goede moed en frisse energie kijkt Bibliotheek Katwijk uit naar het nieuwe jaar.

Naar de website van Mark Deckers